Wednesday 15 February 2012

WATAK DAN PERWATAKAN


Watak Utama
Amin
·         Amin ialah murid tingkatan 3 dan bakal menduduki peperiksaan Penilaian Menengah Rendah. Dia tinggal bersama ibunya, Mak Jah dan ayahnya telah meninggal dunia.
Perwatakan
1.      Patuh
Amin patuh akan arahan ibunya supaya bersiap-siap ke sekolah. Dia bingkas bangun dan pergi ke perigi untuk mandi sebelum pergi ke sekolah.

2.      Berani
Amin bertindak berani apabila menangkap pemuda yang cuba melakukan kegiatan jenayah terhadap seorang wanita ketika dia berada di pusat beli-belah di pekan.

3.      Pemalu
Amin hanya mendiamkan diri dan tidak bercakap banyak apabila ditanya oleh wanita yang ditolongnya ketika mereka berada di balai polis. Akibatnya, dia meninggalkan wanita itu dan pulang ke rumah.

4.      Jujur
Amin tidak berdalih dengan Mak Jah apabila ibunya bertanya kepadanya sama ada dia ponteng sekolah atau tidak. Dia mendiamkan diri dan tidak berbohong dengan Mak Jah.

5.      Penyayang
Perasaan saying Amin terhadap ibunya menyebabkannya berasa serba salah apabila dia ponteng sekolah.
Watak Sampingan
Mak Jah
·         Mak Jah ialah ibu kepada Amin. Suaminya, Pak Akob telah meninggal dunia. Mereka hidup dalam keadaan serba kekurangan sehingga tidak mempunyai wang untuk membayar yuran sekolah dan yuran peperiksaan Amin.
Perwatakan
1.      Penyayang
Mak Jah amat  menyayangi anak tunggalnya, Amin. Dia berusaha mencari wang untuk membayar yuran sekolah dan yuran peperiksaan Amin.

2.      Tabah
Mak Jah tabah menghadapi hidup dalam keadaan miskin. Hidupnya bersama anaknya di kampung serba sederhana ditambah pula dengan ketiadaan suaminya.

3.      Menghormati tetamu
Mak Jah mempersilakan wanita yang dating ke rumahnya masuk ke rumah setelah wanita itu menyatakan tujuan kedatangannya adalah untuk bertemu dengan Amin.

4.      Mementingkan ilmu
Mak Jah tidak menyenangi tindakan Amin yang ponteng sekolah. Lantaran itu, dia mengingatkan Amin tentang pesanan arwah ayahnya supaya belajar dengan bersungguh-sungguh.

No comments:

Post a Comment